Yritysilme on yrityksen keulakuva, brändi mielikuva

Kiiltokuvia, iskurepliikkejä ja myymättömiä tuotteita

Yrityksen brändi muodostuu kokonaisuudesta, johon kuuluvat yritysilme, yrityksen esittämä viesti sekä kokemus yrityksen tarjoamasta palvelusta ja/tai tuotteesta. Wikipedian mukaan brändi on ’tavaramerkin ympärille muodostunut positiivinen maine.’

Kerran muuan suomalaisen lääketieteen alan yrityksen edustaja kertoi minulle hämmentävästä kokemuksestaan yhdysvaltalaisilla alan messuilla. Siinä missä hänen organisaationsa oli keskittänyt kaiken aikansa loistavan tuotteen tekoon, heidän amerikkalaiset kilpailijansa olivat panostaneet markkinointiin. Arvata saattaa, miten suomalaisten niillä messuilla kävi.

Pelkkä kiillotettu ulkokuori ei kuitenkaan riitä, sen me suomalaiset rehellisenä kansana tiedämme. Jos tuote tai palvelu ei ole hyvä, ei ulkokuorella ole merkitystä pitkällä tähtäimellä. Mikäli yritys joutuu kriisiin, silloin kriisiviestintätaidotkin ovat yksi brändin mitta.

Iskurepliikki

Tuoteen tai palvelun idea pitää osata esittää selkeästi ja yksinkertaisesti. Siinä on oltava kyse puhtaasti markkinoinnista, ei iteraatiokierroksista, approksimaatioista tai muusta insinöörijargonista (pahoitteluni edellisestä konsulttimongerruksesta). Onnistunut idean esitteleminen on kuin iskurepliikin heitto: on herätettävä mielenkiinto mahdollisimman nopeilla ja tyylipuhtailla menetelmillä. Kauneus, hyvä rytmi, huumori – näistä on suuret menestystarinat tehty.

Laaka

Toteutimme brändiprojektin asianajotoimisto Jussi Laaka Oy:lle.

Herkulex.fi

Kokonaisuuteen kuului kolme brändiä: Laaka, Herkulex.fi ja Lyytia.fi

Lyytia.fi

Brändien toisistaan erottuvat värit puhuttelevat omia kohderyhmiään.

Tehokkaasti ja selkeäselitteisesti hoidettu brändiuudistus! Työnne teki valtavan vaikutuksen, kun se esiteltiin henkilöstölle ja kumppaneillemme.

Jussi Laaka

Toimitusjohtaja, Asianajotoimisto Jussi Laaka Oy

Pelkkä ilme ei vielä tee brändiä. Ilmeellä pyritään viestimään mahdollisimman kiteytetysti sitä mielikuvaa, mitä käytännössä vahvistetaan tuotteilla ja palveluilla. Laadukkuus, luotettavuus ja hyödyllisyys ovat vahvan brändin perusaineksia.

Sopiva ilme

Mutta millä sitten perustellaan hyvä ja sopiva ilme yritykselle? Kohderyhmällä. Kaikki eivät halua kauneutta, hyvää rytmiä, huumoria, laatua, luotettavuutta tai edes hyödyllisyyttä. Mitä omat kohderyhmäsi, eli asiakkaasi, yhteistyökumppanisi ja sidosryhmäsi haluavat?

Näin suomalaisena koen, että ennen markkinointia on tärkeää keskittyä laadukkaan ja hyödyllisen tuotteen kehittämiseen. Mutta sitten kun on aika markkinoida, muistetaan todellakin markkinoida ja kunnolla. Liian usein uskomme, että tuote myy itse itsensä, kunnes kilpailija osaa myydä omansa paremmin. Tässä yksi esimerkki siitä, miten ajatuksen tasolla sama tuote markkinoitiin Suomessa ja miten Yhdysvalloissa.

Arvelen, että alussa mainitsemani suomalainen lääketieteen alan yrityskin korjaa puutteensa melko helposti ennen seuraavia messujaan.

Anton Valle

Mainostoimisto MASSIVE Helsinki | Toimitusjohtaja

Oletko uudistamassa brändisi tai perustamassa uutta? Täytä alla oleva lomake ja olen sinuun nopeasti yhteydessä.

10 + 13 =

PALVELUMME

Markkinointikampanjat
  • Kampanjasivut
  • Facebook-kampanjat
  • Adwords-kampanjat
  • Linkedin-kampanjat
  • Printtikampanjat
  • TV-kampanjat
  • Radiokampanjat
Markkinointipalvelu
  • Kampanjasuunnittelu
  • Markkinointikonsepti
  • Viestinnän ja markkinoinnin suunnittelu
  • Luovat ratkaisut
  • Projektihallinta
  • Tulosten seuranta ja analysointi
Markkinointimateriaalit
  • Yritysilme ja brändi
  • Graafinen suunnittelu
  • Verkkosivut
  • Facebook canvas-mainokset
  • Infografiikka
  • Videotuotannot
  • Printtimainokset
  • Radiomainokset
  • Mainosvalokuvat
  • IoT-mainos ja reagoiva display- ja messumainos (Puhuva Pahvi)
Markkinointiviestintä