Sisältömarkkinointi muuttuu ja sinä sen mukana

Vaikuttajamarkkinoijat luovat uusia markkinointikanavia joka sekunti.

”Tuhansien järvien, puhtaan veden ja koulutetuimman kansan maasta ikuisen nuoruuden lähteeksi. Sille luulisi olevan kysyntää maailmalla.” Näin tulevaisuutta hahmotteli futuristi Ilkka Halava keynote-esityksessään sisältömarkkinoinnin ja vaikuttajamarkkinoinnin keskeisimmässä tapahtumassa PING Helsinki Business Festivalilla. Sisältö kolahti, vaikka varsin epäsuomalainen ylistys saikin aikaan hämmentyneitä ja epäuskoisia ensiajatuksia. Suattaapihan se olla, tai suottaapihan olla että ei, sanoi sisäinen savolaiseni, vaikuttuen kuitenkin visiosta.

Sisältö palaa keskiöön

PING Helsinki nosti mieleeni muistoja noin 10 vuotta takaa. Silloin suunnittelimme mm. Tietoviikko-lehden järjestämän Vuoden CIO 2006 haastatteluvideoiden sisältöä, ja nimenomaan sisältö koettiin videoiden tärkeimmäksi osaksi. Sisällön suunnitteluun ohjatut resurssit alkoivat siitä eteenpäin kuitenkin projekti projektilta vähentyä. Tätä trendiä selittää mm. Youtuben lanseeraus vuonna 2005. Videotiedoston julkaisu netissä ei ollut yhtä vakava tuotantovaihe kuin viimeisen päälle mietityn ja moneen kertaan tarkistetun beta-nauhan lähettäminen TV-kanavalle.

Erilaiset efektit ja taiteelliset taidonnäytteet nousivat yleisön kiinnostuksen keskiöön, ja jokainen valmistaja, joka toi markkinoille jotain teknisesti uutta, sai nopeasti kuuluisuutta (esim. Nikon D90 DSLR-kameran julkaisu elokuussa 2008, jossa HD-videokuvausominaisuus). Kilpailu keskittyi siihen, kuka keksi nokkelimman tavan hyödyntää uusinta tarjolla olevaa tekniikkaa.

Mediatekniikan kehitys toi lopulta mukanaan myös sen yllättävimmän ilmiön: kaunistelemattoman ja raa’an sisällöntuotannon, joka uppoaa yleisöön. Se tarkoitti sitä, että yhtäkkiä kuka tahansa pystyi astumaan sekä videotuottajan että vaikuttajamarkkinoijan saappaisiin. Tuotantotiimiksi riitti oma kamerakännykkä ja pikku leikkausohjelma, kunhan yleisö koki aidon yhteyden ja sai itselleen relevanttia sisältöä. Aito asiasisältö teki toisin sanoen comebackin.

Uusi puskaradio

Kun halutaan tavoittaa läppäri- ja kännykkäkansaa, kannattaa harkita onko tavanomainen mielikuvamainos se oikea tapa. Peukalo on huomattavasti valppaampi ja kriittisempi älypuhelimen kuin kaukosäätimen päällä, joten vähänkin etäännyttävä sisältö saa nopeasti huutia.

Sosiaalinen media on (aitojen) tarinoiden jakoalusta, ja ellei yrityksen brändi tai tuote ole lähtökohtaisesti luotu somea varten, vaikuttajamarkkinoijat voivat auttaa. PING Helsingissäkin vieraillut Youtube-tähti Casey Neistat näyttää tästä mallia.

You need to be bigger, bolder and braver with your content marketing!

Ann Handley

Keynote-puhuja ja kirjailija

Aitous on tärkeää, mutta mikä itseasiassa on aitoa? Tekisi mieli todeta, että ”kyllä kansa tietää”, mutta kuten valeuutiset ovat osoittaneet, asia ei ole niin yksinkertainen. Sosiaalisessa mediassa mielikuva siitä, mikä tuntuu aidolta, liittyy ajoitukseen. On se sitten live-video tai postaus muutama tunti tai päivä sitten tapahtuneesta asiasta, tärkeintä on ajankohtaisuus.

Kun joku muu pitää huolta ajankohtaisuudesta, vaikka sisustusbloggari, joka petaa lapsensa sängyn Familonin uutuustuotteilla, on sponsorin tuote ikäänkuin juuri oikeassa paikassa oikeaan aikaan. Siis ajankohtainen ainakin bloggarin luomassa virtuaalimaailmassa.

Hypeä vai höpöä

PING Helsinki teki oivaa työtä avatessaan eräänlaisen sillan sisällöntuottajien ja sisällön tarvitsijoiden välille, ja olemme ylpeitä saadessamme toimia mukana tapahtuman markkinoinnissa. Keynote-esiintyjät Ann Handley, Ilkka Halava sekä muut puhujat nostattivat hypen kattoon esityksillään ja osoittivat, että sisältö on todellakin palaamassa markkinoinnin keskiöön.

Potentiaaliset vaikuttajamarkkinoijat loivat uusia markkinointikanavia joka sekunti jo vuonna 2005 ja luovat edelleen. Jotkut niistä ovat silkkaa höpöä, mutta höpöä, jota tilaa vaikka seitsemän (7!) miljoonaa ihmistä. Kotimaisia blogejakin seuraa 16-56 vuotiaista 32% ainakin kerran viikossa.

Anton Valle

Mainostoimisto MASSIVE Helsinki | Toimitusjohtaja

Pohditko sisältömarkkinoinnin mahdollisuuksia? Ota tästä yhteyttä ja juttelemme pian lisää.

10 + 4 =

PALVELUMME

Markkinointikampanjat
  • Kampanjasivut
  • Facebook-kampanjat
  • Adwords-kampanjat
  • Linkedin-kampanjat
  • Printtikampanjat
  • TV-kampanjat
  • Radiokampanjat
Markkinointipalvelu
  • Kampanjasuunnittelu
  • Markkinointikonsepti
  • Viestinnän ja markkinoinnin suunnittelu
  • Luovat ratkaisut
  • Projektihallinta
  • Tulosten seuranta ja analysointi
Markkinointimateriaalit
  • Yritysilme ja brändi
  • Graafinen suunnittelu
  • Verkkosivut
  • Facebook canvas-mainokset
  • Infografiikka
  • Videotuotannot
  • Printtimainokset
  • Radiomainokset
  • Mainosvalokuvat
  • IoT-mainos ja reagoiva display- ja messumainos (Puhuva Pahvi)
Markkinointiviestintä